Geoblog.pl    zbychu82    Podróże    SZWECJA (Sztokholm) 09-11.X.2009    Królewska stolica

Królewska stolica

Szwecja
Szwecja, Stockholm

Nasza wycieczka do Sztokholmu nie była zbyt dobrze zaplanowana. Nie zastanawialiśmy się zbyt długo nad kupnem biletu i też nie
zastawialiśmy się zbyt długo co chcemy tam zwiedzić i gdzie pójść. Gdy kupujesz bilet za 2 PLn w dwie strony, nie masz ciśnienia, że wydajesz dużo pieniędzy i musisz zobaczyć ile się da. Pojechaliśmy więc wyluzowani i taka też była cała wycieczka. Pierwszego dnia, w piątek, głównie chodziliśmy po najstarszej części Sztokholmu, wyspie Gamla Stan. W drodze z dworca autobusowego do hostelu przeszliśmy przez wysepkę na której znajduje się szwedzki parlament. Pogoda dopisała, cały czas było słonecznie, ale temperatura ok. 6 stopni. Tak czy inaczej jak na Szwecję w październiku mieliśmy chyba dużo szczęścia. Po przejściu dwóch mostów znaleźliśmy się na Gamla Stan (stare miasto). Weszliśmy na terenzamku królewskiego. Przy wszystkich wejściach do pałacu stoją strażnicy i wyglądają na lekko znudzonych i zziębniętych. Pałac został wybudowany w 1754 roku po wielkim pożarze Gamla Stan,który strawił większą część wyspy. Budowla robi wrażenie, góruje nad miastem i okolicznymi wodami.W środku nie byliśmy gdyż mieliśmy mały budżet i ograniczone wydatki. Ale jak ktoś ma dodatkowe 100SEK to jak sądzę warto zwiedzić apartamenty króla. Na przeciwko pałacu znajduje się kościół Fiński. Znajduje się on w budynku który kiedyś służył królewskiej rodzinie do gry w piłkę oraz jako sala do
występów teatralnych. Z zewnątrz, pomalowany na pomarańczowo budynek wcale nie przypomina kościoła. Warto jednak zajrzeć chociażby na wewnętrzny dziedziniec kościoła. Jest naprawdę klimatyczny. Otoczony zielenią, znajduje się tu najmniejszy posąg w Sztokholmie. 14sto centymetrowa postać stalowego człowieczka znajduje się mniej więcej na środku dziedzińca. Podobno jeżeli podaruje mu się monetę można mieć pewność, że jeszcze się wróci do szwedzkiej stolicy. Następnie skierowaliśmy się w kierunku głównego placu Starego Miasta - Strogat, na ktorym to mieści się Muzeum Nobla oraz najstarsza kamienica w Sztokholmie.
Na placu i w okolicznych uliczkach znajduje się wiele przytulnych kafejek. Nie ma nic przyjemniejszego jak spożywanie aromatycznej kawy w wygodnym fotelu i pod ciepłym kocem. Podobnie jak w Kopenhadze, tutaj również możemy skorzystać z ogródków i okryć się pledem aby było nam cieplej. Jeżeli przyjdzie nam ochota na szybką przekąskę, możemy skorzystać z budek z hot-dogami , których jest mnóstwo. W ofercie parówki długie, krótkie, francuskie, chorizo ...itp. Parówkowym skrytożercom mówimy stanowcze tak!
Idąc dalej wąskimi uliczkami docieramy do ulicy Vasterlanggatan, która wydaje się być najbardziej ruchliwa ulica ... mnóstwo turystów, sklepów z pamiątkami. A propos pamiątek to wybór jest naprawdę ogromny. W tej części miasta nie brakuje również wszelkiego rodzaju knajp, restauracji. W pierwszym dniu pobytu postanowiliśmy jeszcze zobaczyć wysepkę Skeppsholmen. Idąc przechodzimy obok jachtu, który to okazuje się być ... hostelem. Obchodząc wyspę mijamy port w którym to zacumowane są różne jachty/barki. Przed każdym znajduje się krótka informacja na ich temat. Po drugiej stronie widzimy nasz cel na dzień jutrzejszy czyli Muzeum Wazy.
The best hostel na Gamla Stan, w którym się zatrzymaliśmy jest zupełnie średni. Na plus zdecydowanie lokalizacja, miła obsługa i chyba tylko tyle. Pokój (dosyć czysto) mieliśmy z widokiem na ... rusztowanie. Na piętrze znajdował się tylko jeden prysznic i to w nie najlepszym stanie. Dla zainteresowanych cena za dobę ... 250 zł za pokój 2 osobowy. Aaaa ... zapomniałem dodać ... w kuchni jest darmowa kawa i makaron ... to oczywiście na plus!

Plan na jutro to ratusz oraz wyspa Djurgarden (Vasa & Nordic Museum).
Po śniadaniu około godziny 9tej wyszliśmy z hostelu i napotkaliśmy masakrycznie gęstą mgłę. Okoliczna woda strasznie paruje ze względu na amplitudę temperatury wody i otoczenia. Wykorzystaliśmy to zjawisko do zrobienia kilku fot.
Muzea otwierane są zazwyczaj od godziny 10 więc na pierwszy ogień idzie ratusz, który został zbudowany w latach 1911-1923. Z ogrodów roztacza się wspaniały widok na okolicę. W ratuszu znajdują się między innymi sale: złota i błękitna. W złotej sali odbywa się coroczny bankiet na cześć laureatów nagrody Nobla.